ARTIKEL 1: DEFINITIES

1.1.        In deze voorwaarden wordt verstaan onder

  • Hilda BV (handelsnaam: Multi Catering), gevestigd te Nieuw-Vennep en de met deze vennootschap verbonden ondernemingen, vennootschappen en samenwerkingsverbanden.
  • Opdrachtgever: De natuurlijke- of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf met wie Hilda BV een overeenkomst heeft gesloten, waarbij Hilda BV zich verplicht heeft tot de levering van zaken.

 

ARTIKEL 2: WERKINGSSFEER

2.1.       Voor zover niet anders is overeengekomen zijn deze voorwaarden van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten en verleende opdrachten van Hilda BV.

2.2.      Hilda BV is slechts aan overeenkomsten en/of wijzigingen daarvan en/of aanvullingen daarop gebonden, nadat Hilda BV deze schriftelijk heeft geaccepteerd

 

ARTIKEL 3: TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST

3.1.       Een overeenkomst komt uitsluitend tot stand indien en nadat Hilda BV een opdracht/bestelling schriftelijk heeft bevestigd, dan wel doordat Hilda BV geheel of gedeeltelijk aan een opdracht tot bewaring, levering c.q. deellevering heeft voldaan; ingeval van een opdracht tot levering in verschillende gedeelten wordt de overeenkomst in zijn geheel geacht tot stand te zijn gekomen, indien de eerste gedeeltelijke c.q. deellevering plaatsvindt.

3.2.      Iedere overeenkomst wordt door Hilda BV aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat Opdrachtgever en/of Afnemer, uitsluitend ter beoordeling van Hilda BV voldoende kredietwaardig blijkt voor de geldelijke nakoming van de overeenkomst.

3.3.      Hilda BV is gerechtigd vóór het aangaan van de overeenkomst, van Opdrachtgever en/of Afnemer zekerheid te eisen dat zowel aan de betalings- als aan de overige verplichtingen voldaan zal worden.

3.4.      Hilda BV is bevoegd om, indien Hilda BV dit noodzakelijk dan wel wenselijk acht, bij de uitvoering van de aan Hilda BV gegeven opdracht anderen in te schakelen, waarbij de kosten aan Opdrachtgever en/of Afnemer zullen worden doorberekend. Hilda BV zal hierover vooraf overleg plegen.

 

ARTIKEL 4: PRIJZEN

4.1.       De opgegeven prijzen gelden voor levering af magazijn, volgends de definitie gegeven in de Incoterms laatste uitgave van de Kamer van Koophandel, en zijn exclusief B.T.W. tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

4.2.      De opgegeven prijzen zijn gebaseerd op de ten tijde van de Offerte of Aanbieding geldende prijzen van leveranciers, arbeidslonen, koersen van buitenlandse valuta, invoerrechten en daarmee gelijk stellen heffingen, verzekeringstarieven, vrachtkosten, belastingen, sociale verzekeringspremies, invoerrechten, andere van overheidswege opgelegde of op te leggen heffingen en andere factoren, die op de kostprijs van Hilda B.V. van invloed zijn. Indien in één of meer der genoemde factoren wijziging optreedt voordat de levering heeft plaatsgevonden is Hilda BV bevoegd om de afgegeven prijzen zonder voorafgaande aankondiging aan te passen.

4.3.      Het in lid 4.2 bepaalde geldt eveneens indien deze wijzigingen ten tijde van het afsluiten van de overeenkomst voorzienbaar waren.

 

ARTIKEL 5: BETALING

5.1.       Alle betalingen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen dienen te geschieden binnen 14 dagen na de factuurdatum, hetzij in contanten hetzij op een door Hilda BV aan te wijzen bankrekening.

5.2.      Alle betalingen dienen te geschieden zonder verrekening, hoe ook gerraamd.

5.3.      Indien de betaling niet of niet tijdig is ontvangen, is Opdrachtgever – zonder dat daardoor enige aanmaning of ingebrekestelling vereist is – de wettelijke rente verschuldigd vanaf de datum waarop de betaling had moeten plaatsvinden tot de datum van de daadwerkelijke betaling.

5.4.      Indien Hilda BV tot invordering overgaat, zullen alle kosten van invoordering, zowel de gerechtelijke als buitenrechtelijke, ten laste komen van Opdrachtgever, waarbij buitengerechtelijke invorderingskosten worden bepaald op tenminste 16% van de te vorderen hoofdsom met een minimum van € 125,00

5.5.      Indien Opdrachtgever met betaling van een deellevering in gebreke blijft, is Hilda BV gerechtigd de overige nog uit te voeren opdrachten op te schorten tot het tijdstip waarop de betaling door Hilda BV is ontvangen, onverminderd het recht van Hilda BV om zonder dat ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst nodig is, de leveringen definitief te beëindigen en betaling te verlangen van al hetgeen Hilda BV tot op dat moment te vorderen heeft, onverminderd het recht van Hilda BV op volledige schadevergoeding.

 

ARTIKEL 6: LEVERING

6.1.       Ingeval de aangegeven leveringsdatum of leveringsdata door Hilda BV niet of niet voor volledige Opdracht aangehouden kan of kunnen worden, zal Hilda BV Opdrachtgever daarvan met bekwame spoed op de hoogte stellen met vermelding van de alsdan te verwachten leveringsdatum of leveringsdata zonder dat Opdrachtgever daaraan enig recht tot het vorderen van schadevergoeding, in welke vorm dan ook, kan ontlenen of tot ontbinding van de overeenkomst kan overgaan dan wel de nakoming van de overeenkomst kan eisen.

6.2.      Indien de nakoming langer dan drie maanden na de in de overeenkomst opgegeven leveringsdatum achterwege blijft, heeft Opdrachtgever het recht de overeenkomst geheel of voor het niet nagekomen gedeelte te annuleren, mits de annulering per aangetekende brief geschiedt en deze door Hilda BV vóór aflevering van de desbetreffende zaken wordt ontvangen.

6.3.      In geval van staking, uitsluitingen, brand, overstromingen, vergaan van de goederen tijdens transport, waterschade, overheidsmaatregelen, vertraging bij of het transport, gebrek aan brandstoffen, stagnatie in, beperking of stopzetting van de levering gas, water en elektriciteit, uitvoerverbod, oorlog, mobilisatie, onlusten, uitvoer- of invoerbelemmeringen en alle overige al dan niet voorzienbare omstandigheden, die de nakoming van de overeenkomst al dan niet tijdelijk verhinderen en/of van een zodanige invloed zijn op de inhoud van de order en/of overeenkomst dat de wederpartij in redelijkheid en billijkheid nakoming van de overeenkomst niet kan eisen, zal Hilda BV gerechtigd zijn hetzij de levertijd met de duur van de belemmering te verlengen, hetzij de overeenkomst, voor zover deze door de belemmering getroffen wordt te annuleren.

6.4.      Indien opdrachtgever Hilda BV daartoe schriftelijk aanmaant, is Hilda BV gehouden binnen 8 dagen zijn keuze vermeld in het voorgaande lid te melden.

6.5.      Hilda BV is nimmer aansprakelijk voor het geheel of gedeeltelijk uitblijven van enige levering voor zover Hilda BV deze niet na aanmaning als hierboven bedoeld, uitdrukkelijk schriftelijk heeft toegezegd.

6.6.      Voor de toepassing van deze bepalingen wordt iedere deellevering als afzonderlijke levering beschouwd.

 

ARTIKEL 7: EIGENDOMSOVERGANG

7.1.       Tot aan het tijdstip waarop Opdrachtgever aan al zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, blijft de eigendom van de afgegeven goederen bij Hilda B.V.

7.2.      Opdrachtgever is niet bevoegd de afgegeven goederen aan derden in onderpand of in eigendom over te dragen, totdat Opdrachtgever aan zijn betalings- en overige verplichtingen jegens Hilda BV heeft voldaan, met dien verstande dat Opdrachtgever niet in zijn normale bedrijfs- of beroepsuitoefening wordt belemmerd.

7.3.      Wanneer Opdrachtgever en/of Afnemer enige verplichting jegens Hilda BV niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, dan wel indien zich een omstandigheid voordoet als bedoeld in artikel 8.2. is Hilda BV gerechtigd zonder ingebrekestelling dan wel rechterlijke tussenkomst de afgegeven en nog niet betaalde producten bij opdrachtgever terug te halen. Opdrachtgever verleent Hilda BV alle medewerking door het openen van de ruimte waarin die goederen zich bevinden, dan wel door het afgeven van de sleutels die toegang tot een zodanige ruimte geven. Indien de goederen zich bevinden op een plaats, van een derde gehuurd of andere wijze in gebruik verkregen, zodanig dat voor de toegang medewerking van de derde nodig is, zal Opdrachtgever Hilda BV machtigen de medewerking van deze derde te verkrijgen.

 

 

ARTIKEL 8: AANSPRAKELIJKHEID

8.1.       Indien Hilda BV toerekenbaar te kort komt in de nakoming van de overeenkomst, is Hilda BV slechts aansprakelijk voor de vergoeding van de schade, die het rechtstreekse gevolg is van de achterwege gebleven prestatie. Iedere andere vorm van schadevergoeding, schade wegens gederfde winst of vertragingsschade is uitgesloten.

8.2.      In geval van orechtmatige daad van Hilda BV, het personeel of door Hilda BV ingeschakelde personen, is Hilda BV slechts aansprakelijk voor vergoeding van schade door dood of lichamelijk letsel en voor andere schade, voor zover deze is ontstaan door opzet of grove schuld. In deze gevallen zal de schadevergoeding in geen geval meer bedragen dan € 1.250.00,00 per schade toebrengende gebeurtenis waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen als één gebeurtenis geldt.

8.3.      Opdrachtgever en/of Afnemer is gehouden na het ontstaan van enig recht op schadevergoeding zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk is, de schade schriftelijk bij Hilda BV te melden.

 

ARTIKEL 9: ONTBINDING

9.1.       Ingeval de Opdrachtgever en/of Afnemer toerekenbaar tekort komt in de nakoming van de verplichtingen uit een overeenkomst, is Hilda BV bevoegd de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder tot schadevergoeding – in welke vorm dan ook en hoe ook genaamd – gehouden te zijn, te anuleren.

9.2.      Opdrachtgever en/of Afnemer zal in geval van ontbinding als bedoeld in het eerste lid gehouden zijn om Hilda BV de door deze tot het tijdstip van de ontbinding gemaakte kosten vergoeden alsmede Hilda BV schadeloos te stellen voor de door Hilda BV en nog te lijden schade.

 

ARTIKEL 10 KLACHTEN

10.1.      Bij afname zal Opdrachtgever en/of Afnemer de producten controleren op uiterlijk, staat van de verpakking en in voorkomende gevallen het aantal colli. Indien de opdrachtgever en/of Afnemer niet onverwijld reclameert hetzij mondeling hetzij schriftelijk, worden de producten geacht in goede staat en volledig te zijn afgeleverd.

10.2.     Eventuele reclame met betrekking tot de werking van de geleverde producten moeten schriftelijk gebeuren, binnen 24 uren na ontvangst van de producten.

10.3.     De opdrachtgever en/of Afnemer wordt geacht de levering te hebben aanvaard, indien hij binnen de in het vorige lid genoemde termijn:

  1. geen slecht heeft ingediend
  2. het geleverde geheel of gedeeltelijk zelf heeft be- of verwerkt, dan wel door derden heeft

laten be- of verwerken, of

  1. het geleverde aan derden heeft doorgeleverd of ter beschikking heeft gesteld.

10.4.     In tegenstelling tot het in de overige leden bepaalde, worden op door Afnemer afgehaalde goederen alleen bij de afgifte aangegeven klachten in behandeling genomen.

10.5.     Het indienen van reclames ontheft de Afnemer niet van betaling overeenkomstig de factuur.

 

ARTIKEL 11: RETOURZENDINGEN

11.1.       Retourzendingen zonder voorgaande toestemming van Hilda BV zijn niet toegestaan. Geschieden zij toch dan komen alle aan de zending verbonden kosten ten laste van de Opdrachtgever en/of Afnemer. Het staat Hilda BV in dat geval vrij de goederen voor rekening van de Opdrachtgever en/of Afnemer bij derden op te slaan of zelf ter beschikking van Opdrachtgever en/of Afnemer te houden.

11.2.      Retourzendingen die door Hilda BV niet zijn aanvaard ontheffen Opdrachtgever en/of Afnemer in geen enkel opzicht van de betalingsvoorschriften zoals genoemd in artikel 6.

11.3.      Voor wettelijke kosten voortvloeiend uit of in verband met retourzendigenen de naar aanleiding van door Hilda BV genomen maatregelen is de gespecificeerde opgaven van Hilda BV voor Opdrachtgever en/of Afnemer bindend, behoudens tegenbewijs.

11.4.      Retourzendingen die een gevolg zijn van een foutieve bestelling door Opdrachtgever en/of Afnemer, worden tot en met de dag van levering, na onze acceptatie gecrediteerd onder inouding van 15% van de waarde van de bestelling voor gemaakte kosten met een minimum van €75,00 per geval exclusief B.T.W.

11.5.      Retourzendingen reizen immer voor rekening en risico van Opdrachtgever

ARTIKEL 12: TOEPASSING VAN ANDERE VOORWAARDEN

12.1.      Voor zover in deze voorwaarden niet wordt afgeweeken zijn de z.g. Nekrovi-voorwaarden van toepassing.

 

ARTIKEL 13: TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN

13.1.      Op alle door Hilda BV te sluiten overeenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.

13.2.     Alle geschillen in aangelegenheden waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, zullen behoudens de bevoegdheid van partijen om beslissingen van de President van de Arrondissementsrechtbank recht doende in kort geding, uit te lokken, aan de uitspraak van de gewone rechter in Haarlem zijn onderworpen.

 

ARTIKEL 14: DEPONERING

14.1.      Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Amsterdam.

 

Afzonderlijke exemplaren zijn op verzoek verkrijgbaar.

 

ADDENDUM

ARTIKEL 15: “CATER-YOURSELF” – WEBSHOP

15.1       De door de Opdrachtgever en/of Afnemer vooraf gedane electronische betaling geldt als bevestiging op de geplaatste bestelling. Het orderoverzicht en de bevestiging wordt door Hilda BV per e-mail verzonden, waarna de levering op het afgesproken moment plaats kan vinden.

15.2      Enkele artikelen worden door Hilda BV in bruikleen aan de Opdrachtgever en/of Afnemer ter beschikking gesteld. Op de pakbon staan de artikelen die geretourneerd dienen te worden duidelijk vermeld. Indien er bij het retourneren van deze goederen gebreken geconstateerd worden en/of er artikelen ontbreken behoud Hilda BV zich het recht een schadevergoeding van tenminste de vervangingswaarde aan de Opdrachtgever en/of Afnemer door te belasten.